در محضر قرآن
آداب و شرایط روزه داری
أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًافَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إن کنتم تعلمون» (بقره/ 184)
چند روزی معدود روزه واجب شده است، ولی هرکس از شما بیمار و یا در سفر باشد، پس به همان تعداد از روزهای دیگر را روزه بگیرد و بر کسانی که طاقت روزه ندارند (بیماران،پیرمردان و پیرزنان)لازم است کفاره ای بدهند،مسکینی را اطعام کنند و هرکس به میل خودبیشتر نیکی کند(و بیش از مقدار واجب طعام دهد)برای او بهتر است، ولی اگر آثار روزه را بدانید می فهمید که روزه گرفتن برایتان بهتر است.(وهرگز به روزه خواری معذوران غبطه نمی خورید)
اسلام برای هر فرد در هر شرایطی قانون مناسب دارد،در این ایه حکم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است.
اگر انسان در شرایطی نمی تواند روزه بگیرد، باید در ایام دیگری قضا کند تا از منافع روزه برخوردار شود.
تسلیم فرمان خدا بودن ارزش است. اگر دستور روزه گرفتن دادباید روزه گرفت و اگر حکم به افطار کرد باید روزه را شکست.
«منبع: رمضان با قرآن، سی روز سی درس،صفحه 12-11»